Крішна і Арджуна – Бхагавад ГІта

Пісня 10. Йога Божественного Прояву

Шрі Бхагаван сказав:

10.1. Знову, о могутньорукий, почуй Моє слово найвище. Я кажу тобі це, Мій любий, для блага твого.

10.2. Ні боги, ні ріши величні не знають походження Мо́го, бо Я – джерело і походження всіх богів і ріши величних.

10:3. Кожен, хто знає Мене як Ненародженого, як Того, Хто початку немає, як Маха Ішвару¹ усіх лок та світів, той, непідвладний омані, від гріхів звільняється всіх, ще живучи́ серед смертних.

10:4. Розум, знання, свобода від сумнівів, милосердя, правдивість, самовладання, спокій, щастя, біль, народження, смерть, страх, а також безстрашність,

10:5. ненасильство, врівноваженість, вдоволення, аскетичність, щедрість, слава й ганьба – всі якості ці, що притаманні істотам, від Мене одного походять.

10:6. Сім Ріши² Величних, а також чотири (Кумари)³ і Ману⁴ усі, з Моєї природи манаса⁵ з’явились, а від них всі істоти живі.

10:7. Той, хто справді знає цю славу Мою і цю Мою Йогу, непохитно єднається в йозі зі Мною, немає сумнівів в цьому.

10:8. Я – джерело всіх речей і все походить від Мене. Розуміючи це, мудрі усім серцем Мені віддаються.

10:9. Їхня свідомість сповнена Мене, їхнє життя віддане Мені, просвітлюючи одне одного та розмовляючи про Мене, завжди задоволені й радісні вони.

10:10. Їм, хто постійно перебуває в єднанні зі Мною з любов'ю, я даю буддхі-йогу, і нею вони досягають Мене.

10:11. Зі співчуття до них, перебуваючи в них самих, Я запалюю яскраву лампу знання і знищую породжену невіглаством темряву.

Арджуна сказав:

10:12. Ти – Верховний Бра́хман, Вища Обитель, Найчистіший, Всевишній, Вічний Пуруша, Божественний, Первісне Божество, Ненароджений і Всепроникний.

10:13. Усі Ріши це про Тебе говорили, також і божественний Ріши Нарада, Асіта, Девала, В’яса, і Ти сам тепер мені кажеш.

10:14. Все це, що Ти кажеш, мій розум тримає за правду, о Ке́шаво, бо ні боги, ні демони, о Господи, не знають прояву Твого.

10:15. Тільки Ти Сам Собою знаєш Себе, о Пурушоттама, о Джерело і Господь всіх істот, о Бог богів і світу Володар!

10:16. Розкажи мені про Свої божественні прояви й славу, якими Ти пронизуєш всі ці світи.

10:17. Завжди думаючи про Тебе, о Йогі, як я можу пізнати Тебе? В яких проявах й формах, о Господь, я маю Тебе уявляти?

10:18. Детально, о Джанардано, розкажи про Йогу і про славу Твою. Розкажи мені ще, для мене це як амріта, і скільки б не чув, не насичуюсь я.

Шрі Бхагаван сказав:

10:19. Хай буде так! Я розповім тобі про божественну славу Мою, але лиш головне, о найкращий із Куру, бо немає меж усього проявлення Мого.

10:20. Я – Атма, о Гудакеша, що живе в серцях усіх істот. Я – початок усіх цих істот, середина й кінець.

10:21. Серед Адітьїв Я – Вішну, зі світил Я – сяюче Сонце, з вітрів Я – Марічі, з сузір'їв-накшатр Я – Місяць.

10:22. З Вед Я – Сама-Веда, з богів Я – Індра, з почуттів Я – розум, і Я – свідомість в істотах живих.

10:23. З Рудр Я – Шанкара, а серед Якшів й Ракшасів Я – володар багатств, із Васу Я – Агні, а також Я – гора Меру серед вершин.

10:24. Знай, о Партхо, що Я – Бріхаспаті (головний серед жерців), серед воєначальників Я – Сканда, а серед водойм Я – Океан.

10:25. Серед Махаріши Я – Бхрігу, Я – экам-акшарам (священний склад ОМ серед слів), з жертвоприношень Я – джапа (мантр промовляння), із нерухомого Я –  Гімалаї.

10:26. Зі всіх дерев Я – баньян, серед божественних ріши Я – Нарада, Я – Чітраратха серед гандхарвів, серед сіддхів досконалих Я – Капіла Муні.

10:27. Знай, що серед коней Я – з нектару амріти народжений Уччайшравас, з могутніх слонів Я – Айравата, і серед людей Я – цар.

10:28. Зі зброї Я – ваджра, а серед корів Я – Камадхену (корова бажань), серед тих, хто потомство приводить у світ Я – Кандарпа (бог кохання), серед змій Я – Васукі.

10:29. Серед Нагів Я – Ананта, з живучих у воді Я – Варуна, сере предків Я – Ар’яма, також з суддів Я – Яма (бог смерті).

10:30. З Даітьїв Я – Прахлада, із сил руйнування Я – час, Я – лев серед звірів, серед птахів – Гаруда.

10:31. З очищувальних сил Я – вітер, серед воїнів – Рама, Я – Макара серед риб, а із рік Я – Ганга.

10:32. Я – початок, кінець і середина творіння, о Арджуно. Серед знань Я – духовне знання, Я – дискусія обізнаного.

10:33. З літер Я – буква А, зі сполучників Я – поєднання слів, Я – невичерпність часу, і Я – всюдиликий творець.

10:34. Я – всепоглинаюча Смерть, і Я – народження всього, що статися має. Я – слава, краса, мова красива, пам'ять, розум, терпіння і всепрощення жінки.

10:35. З гімнів Я – Бріхатсама, серед метрів вірша Я – Гаятрі, з місяців року Я – Маргашірша, із сезонів Я – квітуча весна.

10:36. З шахраїв Я – азартний гравець, Я – блиск пишноти, також Я – перемога, Я – рішучість, Я – саттвічна якість добра.

10:37. Я – Васудева серед Врішні й Арджуна серед Пандав, серед муні Я – В’яса, із поетів Я – Ушана.

10:38. Я – кара з усіх покарань, Я – політика жадаючих влади, серед таємниць Я – мовчання, і Я – знання прагнучих знань.

10:39. Я – сі́м'я в істотах, о Арджуно, і немає істот, що не створені Мною – рухомі вони, а чи ні.

10:40. Моїй божественній славі немає кінця, о Парантапо, ось приклади слави, що описав Я тобі.

10:41. Знай, що все славне, прекрасне й могутнє походить лише від частки ві́дблиску Мого.

10:42. Але яка потреба в деталях всього цього знання, о Арджуно? Лише того достатньо, що однією частинкою Себе Я тримаю цей Всесвіт.

ОМ ТАТ САТ

Так в Шрімад Бхагавад Гіті, Упанішадах священних, науці про Бога та йоги писаннях, є десята розмова Шрі Крішни й Арджуни, котра має назву:

Йога Божественного Прояву


(10:3) ¹ Ішвара – Господь, Верховний, Махешвара, Великий Господь.

(10:6) ² Сім Ріші – сім мудреців (саптаріші), що народжені з розуму Брахми (Творця). Їх ототожнюють з сімома зорями Великої Медведиці.

(10:6) ³ Кумари – четверо мудреців (Санака, Санатана, Санандана та Санат Кумара). Вони були першими хто з'явився з розуму Брахми, завжди виглядають як діти і знаходяться на дуже високому рівні еволюції

(10:6) ⁴ Ману – існує чотирнадцять Ману, відповідно чотирнадцятьом манвантарам в кожній кальпі (епосі існування Всесвіту). Зараз триває сьома манвантра Вайвастата Ману.

(10:6) ⁵ Манас – розум.